Januárban írtam az utolsó postot 2024-es tervek címmel, ahol leírtam az idei fő túrámat Norkappra. Az óta motorozás terén nem sok minden történt, 1-2 kisebb 1 napos magyarországi, és szlovákiai túrán kívül, viszont a felkészülés javában zajlott Norkappra. Mivel számomra ez teljesen új, sosem voltam ilyen hosszú túrán, ez rengeteg fel és előkészüléssel járt.
Mindig azt mondják minden fejben dől el, így az elsődleges felkészülést is fejben kell megkezdeni. Mi szükséges egy ilyen hosszú, és ilyen más éghajlatú túrához? Milyen az, mikor az ember majd 40 fokos melegben indul, és mire odaér 10 fokra (sem) számíthat? Mégis milyen időjárással számolhat ott az ember? Sosem voltam híve a “rohanjunk végig az úton” túráknak, így mi az amit érdemes ott megnézni?
A körülbelüli útvonalat már januárban egyeztettük, valamint ezzel együtt megkezdődött a szállások foglalása is. Mivel a skandináv országok nem az olcsó országokhoz tartoznak, aki ilyesmire nem tudja rászánni a pénzt a tervezésnél itt álljon is meg. A szállásokat februárig lefoglaltuk, ezzel azért valamennyit lehet fogni az árakon (early beard). Ez után motoros vlogokat néztem, hogy mire lehet számítani, mit érdemes megnézni, hogyan érdemes készülni az útra.
A motor felkészítése
Azt mindenki tudja, hogy felkészületlenül nem lehet elindulni egy ilyen túrára. De mi az amit a motor kapcsán mindenképpen érdemes rendbe rakni? Mivel az út a csillagtúrákkal együtt körülbelül 12-13 000 km-t tesz ki, az teljesen egyértelmű, hogy ilyen túrára csakis új gumikkal lehet elindulni, valamint a fékeket érdemes megvizsgálni, én azt is cseréltem, mert a korábbi túrák már elég jól megkoptatták. Mivel a motorom nem egy mai járgány, én a kuplungot is felújítottam, valamint teleszkópokban, kardánban (és természetesen motorban is) olajat cseréltettem. A gyertyákat januárban cseréltem, így azok szinte újak. Továbbá ajánlatos a bowdeneket megkenni picit, illetve a világítást ellenőrizni. Ezeken felül nekem eddig nem volt szélvédelem a motoron, erre az útra feltettem egy plexit is, hiszen az ottani hideg levegő ellen érdemes védekezni.
Mit viszek magammal?
Bár azt gondolom jól felkészítettem a motort, ekkora túrán sosem lehet tudni mi történik, és jó, ha nem maradunk az út szélén, van lehetőségünk a kisebb problémák megoldására. Ezért én a következőket csomagolom be a motorhoz:
- defekt javító kukac
- zseb kompresszor
- zseb bika – ha lemerülne az akku (volt már rá példa 🙂 )
- tartalék fékbetét – kis helyet foglal, és jól jöhet
- égőkészlet
- tartalék gyertya
- szerszámok – motortípustól függően 1-2 alap szerszám (csavarhúzó, kulcsok, imbusz) amivel bármilyen lazuláson tudunk húzni
- 1l olaj tartalékban
- szigetelőszalag, gyorskötöző
Ruházat
Ha a motort felkészítettük magunkat is fel kell készíteni. Ha valahol, itt különösen fontos a réteges öltözet, hiszen ahogy írtam 40 foktól az akár 0 fokig, a napsütéstől a napokon át tartó esőig minden előfordulhat. Erre a túrára befektettem egy Held Hakuna motoros ruhába, valamint egy thermo aláöltözékbe. Emellé természetesen esőruha nélkül sehova sem indulok el (kesztyű, kabát, nadrág, és csizma), viszont erre a túrára magammal viszek egy fűthető mellényt is, mivel az egyik legrosszabb dolog ami előfordulhat, hogy az ember fázik. Viszek továbbá magammal még egy kámzsát is, biztos ami biztos 🙂 Mivel 3 hétre lehetetlen ruhát magammal vinni úgy készülök, hogy körülbelül hetente fogok mosni (a szállásokon van mosó és szárítógép), így a hellyel a többi ruhával tudok majd spórolni.
2 hét maradt az utazásig, lassan most már minden kész van, már csak be kell csomagolni, és elindulni a hosszú, de élményekkel teli útra. 🙂